حفظ سلامت کبد در روزهای گرم تابستان
 
درباره وبلاگ


خدا یا آن گونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم،و ان گونه بمیرانم که به وجد نیاید کسی از نبودنم ________ _______ ______ _____ ____ بی انتهــــــــــــــــــــــــــــــــاتــریــــن
بــــی انـتــهــاتــریــن
عــبــرتـــــــــــــــ

با فرارسیدن فصل گرما و بالا رفتن درجه حرارت در روزهای تابستان ، افزایش ساعات تابش نور خورشید و شدت اشعه ماورای بنفش ؛ سلامت بدن بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و دراین دوران باید مراقب بود که به گرمازدگی ، التهاب و ورم روده و بیماری های دیگر مبتلا نشد .

در چنین روزهایی بیماری های کبدی نیز انسان را تهدید می کند . برای نمونه زردی یرقان ؛ اگر کارکرد کبد خوب نباشد ، خطر ابتلا به این بیماری نیز افزایش خواهد یافت .

علت آنکه در تابستان کبد بآسانی صدمه می خورد، آن است که میزان فعالیت کبد افزایش می یابد . زمانی که هوا گرمتر می شود ؛ در محیط اطراف درجه حرارت بالا می رود . در این مدت آب زیادی از بدن خارج می شد ، درست همانند جوشیدن آب در یک ” دیگ بزرگ “. در چنین شرایطی انرژی زیادی نیز مصرف می گردد . کبد ” برج حیاتی ” بدن انسان محسوب می شود. متابولیک های متنوع و دفع مسمومیت و کارکرد مصونیت بدن انسان از وظایف کبد است .

هوای تابستان بسیار گرم است و این مساله طبیعتا در گردش خون و وضعیت کبد تأثیراتی بجای می گذارد و به کبد صدمه می رساند. علاوه بر این ، در تابستان ، روزها طولانی تر از شب هاست. در زندگی مدرن امروز بسیاری از مردم بخصوص جوانان شب زنده داری می کنند و کمتر می خوابند. در این صورت کفایت تناسب میزان خون آنان برهم می خورد و در روند تغذیه و کارکرد سلول های کبد تاثیراتی باقی می گذارد و در نتیجه توانایی مقابله بدن با بلایا کاهش می یابد. یاخته های کبدی که صدمه خورده است به آسانی درمان نخواهد شد بلکه وضعیت آن وخیمتر خواهد گردید . علاوه بر این ، غذاهای کثیف همیشه باعث ورود بیماری به بدن از طریق دهان شود.

خوراک در تابستان زود فاسد و خراب می شود و تعداد زیادی ویروس و میکروب از ناحیه آن تکثیر می شود. غذاهای غیر بهداشتی نه تنها به مجرای روده راه یافته و باعث تهوع و اسهال می شود بلکه بار کبد جهت دفع مسمومیت این ویروس ها و میکروب ها را سنگین تر می کند. اگر کارکرد کبد خوب نباشد باعث ابتلا به بیماری مسمومیت خون ناشی از ویروس و میکروب می شود. مانند التهاب کبد درجه یک و بیماری های دیگر کبدی .

برای حفظ سلامت کبد باید به برخی از مسایل بهداشتی توجه کرد .

اول – پیشگیری از تابش مستقیم نور آفتاب ، تضمین خواب کافی و تثبیت احساسات : در روزها تا حد امکان از آفتاب زدگی اجتناب ورزیده ، هنگام بیرون رفتن از کلاه استفاده کرده ، چتر و عینک آفتابی با خود همراه داشته و ظهرها حداقل نیم ساعت خواب انجام شود. شب ها باید تا حد امکان بیداری شبانه را کاهش داد تا خواب هشت ساعت تضمین شود ؛ باید آرامش و آسایش روحی را حفظ کرده و از نگرانی پرهیز نمود .

دوم – خودداری از نوشیدن مشروبات الکلی : در تابستان بسیاری از مردم به خوردن نوشیدنی های الکلی روی می آورند. آنها این مشروب را خنک کننده و عامل رفع خستگی و پیشگیری از گرمازدگی می دانند. ولی طب سنتی چین عقیده دارد ” عرق مشروب آتشین است و به کبد صدمه می رساند. ” علی رغم آنکه این نوشیدنی ها سرد کننده محسوب می شود ، اما نوشیدن آن در تابستان مانند ” ریختن روغن به روی آتش ” است. بسیاری از مبتلایان بر اثر نوشیدن مشروبات الکلی مفرط دچار ابتلا به ورم کبد با جنبه الکلی ، کبد چربی ، حتی تصلب کبد شده اند.

سوم – نباید در محیطی که کولر باعث کاهش دمای هوای آنجا می شود ، مدت زیادی مستقر بود. در اتاقی که کولر روشن است ؛ باد طبیعی نمی وزد . هوای کثیف بآستانی میکروب زایی می کند و به کبد ضرر می رساند. از این جهت ، کاهش حرارت اتاق باید مناسب بود . پس از مدتی ماندن در اتاقی که کولر در آن روشن است، باید به هوای آزاد رفت و پیاده روی کرد و مدتی استراحت نمود ؛ اما باید مراقب بود که اب زیادی از بدن خارج نشود .

چهارم – استفاده مناسب از مواد غذایی ؛ غذا و خوراک باید پاک و تمیز

باشد . ظروف غذاخوری نیز باید پاکیزه باشد . باید خوراک تازه و قابل هضم بیشتر خورد و بعضی روش های درمانی با خوراک ها و پیشگیری از گرمازدگی را انتخاب کرد. برای نمونه شیره لوبیای سویای شاداب ، سیر کوبیده شده همراه با خیار خرد شده ، سیر کوبیده شده همراه با رشته هایی که از نشاسته لوبیا یا سیب زمینی شیرین درست می شود و نوعی گیاه دریایی بنام ” اشنه دریایی ” ، سوپ با کدوی سفید ، ” کوگوا ” نوعی سبزی خیار مانند تلخ مزه که فقط با روغن سرخ می شود ، میوه های پرآب از جمله هندوانه ، نوعی گلابی بنام ” سیو لی ” و پرتقال و سبزیجات گوناگون شاداب و سبزرنگ.


نظرات شما عزیزان:

علی باقری پیروز
ساعت9:35---29 تير 1391
سلام وبلاگ خوبی دارین از مطالبش استفاده کردیم خوش حال میشیم به وبلاگ ما هم سری بزنید.

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب